Sunday, May 9, 2010

Competitions

Okay let's face it. We compete in life. Sapa lagi cantik, sapa lagi pandai, sapa lagi kaya, sapa lagi banyak tembak orang awam yang menaiki kenderaan , sapa lagi hebat dan mcm-mcm lagi. Ciri-ciri competitiveness bagi aku ialah:

1. Super Kiasu- Tak boleh mengaku kalah langsung.
2. Kalau seseorang tu tau something, sedaya upaya dia sorok/tak bagitau. Kedekut ilmu.
3. Terlalu busybody ambik tau pasal prestasi arch enemy dia.
4. Jealous tak bertempat bila orang lain lebih dari dia especially arch enemy dia.
5. Sanggup main kotor, semata-mata nak lebih/menang.

Semua orang competitive dalam dunia ni. Me included. Tapi the degree of competitiveness tu kita yang tentukan. The question lies in "In what field should we get competitive and in what field we shouldn't?". We have to answer that questions and decide. I'm not saying that competitiveness is bad or competitiveness is good. I'm saying neither. Bagi aku dua-dua pun ada kelebihan dan kekurangan dia. Sebab tu aku percaya yang kita perlu mengalokasikan darjah kompetitif kita.

Aku tadak keja tadi, so aku berjaya list down bidang apa yang aku competitive dan bidang apa yang aku tak competitive.

Competitive

Bola Sepak/Futsal
Bab ni memang aku competitive. Aku memang tak boleh kalau orang lebih daripada aku. Aku sakit ati. Kalau ada budak dok menunjuk-nunjuk depan aku dia punya skill joga bonito dalam game, memang aku aim budak tu untuk beat dia. Selalu Kadang-kadang ada gak la main kotor. Aku tarik baju, tolak, buat high tackle, tarik an* dia dan macam2 lagi. (tapi make sure referee tak nampak la) Bukan bab main sahaja, bab sokong pun aku competitive. Aku cukup benci bila team yang aku sokong kalah. Tu dia. haha. Bola sepak tu macam maruah aku. Orang boleh kutuk apa saja pasal aku, tapi jangan insult aku punya bola sepak.

Dota.
One of my favourite game is Defense of the Ancients. Aku selalu main Dota melalui pelantar Garena. Melalui software tu, aku boleh main Dota dengan gamer2 lain dari seluruh Malaysia. And of course, bila main game, kutuk mengutuk perkara biasa. Aku salah hang, hang salah aku. Macam-macam. Perkataan yang salu orang pakai dalam Dota is noob. Noob tu macam perkataan newbie la tp teruk sket. Aku cukup marah kalau apek-apek cina dalam dota panggil aku noob. Bagi aku, aku lebih rela kalau depa mencarut kat aku daripada panggil aku noob. Aku tak reti nak explain camna, cuma gamer2 hardcore ja paham. hehe. Tu dia.

Tak competitive.

Study.
Aku memang tak suka competition in studies. Bila aku masuk MRSM, aku di diperkenalkan dengan sistem class streaming. Yang pandai dok kelas Alpha. Yang kurang pandai dok kelas Delta. Aku memang benci gila dengan sistem ni. Sebab tu la ramai orang kena tangkap meniru time exam. Pressure to compete tu tinggi sangat. Sampai la skarang, aku tak pernah fikir nak compete. Aku tak pernah rasa terancam kalau someone beat aku. Bagi aku, aku tak perlu nak score highest, cukup la lepas nak dapat A. I dont concentrate on others, instead I just concentrate on myself to do well. I dont care how well others did, as long as I did the best I could. Watpa nak kaypo pasal orang lain? And aku sentiasa share dengan kawan-kawan aku kalau aku tau something. Ada orang tu kiasu sangat, bila dia tau something dia takmau bgtau kawan2 dia, padahal dia tau pun sebab dia pi jumpa lecturer.

Sembang.
Orang panggil sembang kencang, atau sembang tak jatuh, atau sembang kuat, atau sembang deshu-deshu (deshu2 tu bunyi angin) dan yang sewaktu dengannya. Lumrah. Orang lelaki bila dia bersembang, dia suka emphasize dia punya status. "Aku ada girlfriend hot, aku ada motor laju, aku ada banyak duit, aku bila pi lepak gym semua pompuan usha aku". Mcm2 benda yang boleh dicakapkan. Kadang-kadang tu boleh nampak sangt yang depa tengah lawan, bukan sembang. Dalam department ni aku tak competitive sangat. I prefer humbleness. Cewah. Haha. Walk the walk and talk the talk. I prefer others to do the talking for me. I don tell my tales, I let others tell my tales. :D Walaupun crita aku boleh 'menang' and lagi 'kuat' dari cerita mat-mat sembang deras ni, aku akan diam.

Actually banyak lagi, tapi aku rasa macam lagi banyak aku crita lagi terbukak pekung di dada. Ahaha. Malu weh. So enough la. Till then

ok cun

2 comments:

  1. haha amboi amboi fanatik betul dgn football :P..which mrsm u from? kalau bab kedekut ilmu dlm my course lagila...kedekut notes apa bagai tp smua benda ni happens silently..racist at the same time,nota hanya boleh dikongsi sesama kaum..hmmph,too bad..i prefer humbleness n moderation...some kind of ppl yg bangga bila dpt gf hot tu,tlg la..gf dia yang hot bukan dia..haha ok ter merapu kat sni..

    bila orientasi start eh?

    ReplyDelete
  2. Soo true bout the race thingy. haiz.
    haha pastu jenis bangga tak bertempat. u know usually bila bosan, i would open these kind of people punya fb and have a good laugh reading their profile and wall post.

    "online using my new iphone driving my hyundai on the way to Damansara to attend my 4th job interview"
    memang obvious gila nak bangga2, sembang kuat. lmao. and oh, i was in mrsm transkrian. And since kita masuk 12th July, i suspect its going to be a week earlier, 5th maybe?

    ReplyDelete